Se întâmpla pe 28 ianuarie 1983, notează cei de la Aeroportul Internațional Timișoara într-o postare pe Facebook, în care ne amintesc de o premieră în istoria aviației civile din România : primul zbor cu pasageri efectuat din București spre Timișoara cu primul avion construit în totalitate în România. Este vorba de ROMBAC 1-11 al cărui indicativ aviatic era YR BRA.

ROMBAC 1-11 (sau Rombac One-Eleven) reprezintă primul avion de pasageri cu reacție fabricat în România. Acest aparat de zbor a fost construit la Întreprinderea de Avioane București, în baza licenței avionului englez de transport mediu BAC 1-11.

Primul avion românesc – ROMBAC 1-11 (YR-BRA)

La începutul lunii august 1982, a fost finalizat primul avion cu indicativul YR-BRA, marcând astfel momentul prezentării acestuia presei și oficialităților române la data de 27 august 1982. Primul zbor oficial de prezentare în fața conducerii statului a avut loc la 20 septembrie 1982, pe aeroportul din Băneasa.

Zborul inaugural cu pasageri al avionului ROMBAC 1-11 a avut loc la 28 ianuarie 1983, pe ruta București–Timișoara. Aparatul de zbor ROMBAC 1-11 era dotat cu două motoare turboreactoare dublu flux cu factor de diluție mic Rolls-Royce Spey Mk 512-14DW, fabricate sub licență la Turbomecanica București. Acestea generau o forță de tracțiune de aproximativ 6000 kgf. Avionul avea o greutate maximă la decolare de 47.400 kg și atingea o viteză de croazieră de 870 km/h. Capacitatea sa de transport era de 119 pasageri pe o distanță maximă de 3.500 km. Echipajul era format dintr-un pilot și un copilot.

Primul avion construit în România, ROMBAC 1-11, a efectuat ultimul zbor la 28 noiembrie 1999, pe ruta Karachi-Teheran-București, acumulând 27.079 ore de zbor și 18.108 aterizări într-o perioadă de peste 17 ani de activitate.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.