Primarul Nicolae Robu a anunțat astăzi achiziționarea a cel puțîn 16 tramvaie electrice pentru Timișoara în următorii patru ani, spunând că acestea vor da o autonomie în traficul timișorean, atunci când vor exista pene de curent. Câștigătorii licitației organizate de Primăria Timișoara pentru construcția tramvaielor sunt turcii de la Bozankaya Otomotiv MAK contra sumei de 33 milioane euro fără TVA. Dar există o clauză prin care Timișoara ar putea plăti peste 100 milioane euro, dacă vrea achiziționarea a 40 de tramvaie în loc de 16.

Prețul tramvaielor electrice cu autonomie de 63 de kilometri este dublu față de cel al tramvaielor normale (2,45 milioane euro față de 1.25 milioane tramvaiul normal), iar în privința autonomiei … degeaba o are dacă nu o poate folosi! Tot primarul Nicolae Robu se laudă că tramvaiele electrice turcești vor fi achiziționate prin trei fonduri europene, însă până în ziua azi succesul în accesarea fondurilor europene (fără a lua în calcul anveloparea blocurilor) constă doar în faptul că atât primarul cât și city-managerul primesc un spor de 25% în plus la salariu, timișorenii văzând „ciu-ciu” fonduri europene în cei 7 ani de mandat liberal. Sigur, scuzele și minciunile curg din partea primarului (vă mai amintiți cum în decembrie 2018 promitea că imediat ce vine din Jamaica va arăta o listă cu fonduri de peste 250 milioane accesate de Timișoara în mandatul său, și după ce a venit a uitat de lista?). Dar, să revenim la tramvaiele electrice.

De ce NU ARE NEVOIE Timișoara azi de tramvaie electrice?

1 . Sunt prea scumpe pentru bugetul orașului și vor constitui în 2024 doar 1/4 din flota activă de tramvaie a orașului. Iar în momentul de față, în care ne plângem de austeritate și de faptul că nu putem să facem lucrările de mentenanță și întreținere în oraș datorită lipsei banilor de la buget (parcări, întreținere parcuri, etc), când Colterm-ul este aproape de faliment în fiecare vară,  cînd suntem mâncați de țânțari zi de zi și încă avem mari probleme ridicarea gunoiului stradal, cu gropile clandestine și iluminatul stradal, să aruncăm 30-40 de milioane de euro pentru 16 tramvaie, când am putea lua de banii respectivi (dacă tot vrem tramvaie) un număr cel puțîn dublu de tramvaie normale, conforme standardelor europene, chiar de lângă noi de la Arad sau din Austria de la Siemens, intră în zona incompetenței și riscăm să nu ne putem onora obligațiile de plată din viitor. Sau probabil, avand ca precedent iarna acestui an, CLT va majora cu nonșalanță impozitele pe clădiri și mașini pentru a avea bani suficienți pentru studii de fezabilitate și prefezabilitate (știu prietenii de ce), pentru salarii și un minim de investiții în oraș.

2 . Sunt nerentabile în economia transportului timișorean. În cazul în care rămânem fără curent la tramvaiele normale, tramvaiele electrice vor putea merge maxim 5 kilometri din cei 63 kilometri de autonomie până vor fi oprite de tramvaiele normale, staționate pe linii și fără curent! Aruncați o privire pe harta liniilor de tramvai și veți vedea că punctele maxime de intersecție cu alte linii de tramvai sunt la 1.6 kilometri (Linia 4, Linia 9), majoritatea traseelor fiind comune cu cel puțin o altă linie de tramvai.

3 . Nu pot fi achiziționate din fonduri europene. De ce? E simplu și istoria recentă ne-o dovedește, echipa de „profesioniști” a Primăriei Timișoara nu este în stare să scrie corect proiecte europene pentru a putea accesa fondurile. Puteam, tot pentru tramvaie, accesa în 2017 și 2018 sume consistente, dar au fost respinse proiectele pentru ca erau incoerente și prost scrise.

4 . Sunt tramvaie turcești, o țară din afara UE și orice se va strica la ele și nu va fi putea fi reparat la STPT, va trebui fie să așteptăm să se deplaseze o echipa din Turcia pentru suport (la care le plătim transport, cazare, masă șamd), fie va trebui să le trimitem în service … în Turcia.

5 . Plătim în plus taxele vamale. Pentru că Turcia nu este un oraș din România și nici o tară din Uniunea Europeană, va trebui să plătim și taxele vamale pentru tramvaiele achiziționate. Bani în plus, tot din banii noștri, ai timișorenilor.

Cum spuneam și mai sus, avem două fabrici de tramvaie aproape : cea de la Arad și cea din Austria, de ce să apelăm la cea din Turcia? Banii întorși în economia României strică cuiva sau este ceva urât mirositor să fim și patrioți din când în când? Și în plus, Timișoara nu va avea nevoie de tramaie cu autonomie în următorii 10 ani, timp în care tramvaiele cu autonomie cumpărate acum vor fi demult scose din garanție și probabil autonomia tramvaielor moderne din 2030 vor depăși cu mult cea de 63 km.

Haideți să construim prezentul așa cum e normal și trebuie, domnule primar Robu și stimați consilieri locali, nu să visăm cai verzi pe pereți în numele futurismului și dezvoltării în forță! Am fi putut avea 32 de tramvaie nou-nouțe la prețul la care vom avea 16. Nu e păcat?

Articolul precedentDaniel Dorobanțu și Petre Ionuțescu au lansat piesa ARISE, care va fi prezentată, în câteva zile și la Gărâna Jazz Festival
Articolul următorPlata produselor cu cardul în piețele din Timișoara

1 COMENTARIU

  1. Cred ca este gresita strategia cumpararii de tramvaie, sunt bani aruncati pe geam, pentru ca tinem bulevardele ocupate degeaba cu linii de tramvaie care si asa circula greu(1 tramvai la jumate de ora) in loc sa fluidizam circulatia in oras si sa dam acea banda de circulatie autoturismelor si autobuzelor care circula fluent noi mai mult complicam lucrurile.Mai bine cumparam autobuze electrice si desfiintam tramvaiele!!!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.