Dezvoltarea și modernizarea infrastructurii Aeroportului Internațional Timișoara – „Traian Vuia” continuă într-un ritm alert, spun oficialii aeroportului într-un comunicat de presă. Proiectele aflate în derulare vor schimba radical fața aeroportului timișorean pentru următorii 40 de ani.

Astăzi, la ora 15, s-a încheiat procedura de depunere a ofertelor în vederea proiectării și execuției noului terminal destinat plecărilor externe. Acesta va întregi noile facilități destinate pasagerilor, fapt ce va însemna că Aeroportul Internațional Timișoara va putea oferi servicii calitativ superioare. La această procedură s-au înscris 6 ofertanți, iar valoarea estimată a proiectării și execuției lucrărilor de construire este de 88.997.187 lei (fără TVA). Pasul următor este evaluarea ofertelor, procedură care se va realiza cu sprijinul unei societăți specializate în domeniul reglementat de OUG 1/2018, având rol consultativ de expert cooptat.

Terminalul va avea o suprafață construită de 12.000 mp, 6 filtre de securitate, 18 ghișee check-in, 6 porți de scanare automată a documentelor. Valoarea totală a proiectului este de 37.852.000 € (TVA inclus), iar termenul limită de finalizare a construcției este 31.12.2023. Sursele de finanțare sunt asigurate din fonduri europene nerambursabile prin programul POIM 2014-2020, bugetul de stat și fonduri proprii.

Proiectul noului terminal a fost început pe vremea în care Dan Idolu era în funcția de director al Aeroportului Internațional Timișoara (AIT). „Acesta avea, în momentul în care am plecat din aeroport, un studiu de fezabilitate terminat prin JASPER, care oferea trei posibile soluții pentru terminal. Este păcat că actuala conducere a pierdut un an de zile pentru a găsi un proiectant. Și cu toate că programul de finanțare derulat prin POIM (Programul Operațional Infrastructură Mare) a fost prelungit până la 31.12.2023, este un timp destul de scurt pentru a duce proiectul, în valoare de peste 160 milioane de lei, la finalizare. Să nu uitâm că trebuie făcut proiectul și apoi trebuie să fie și construit și finalizat până la data limită, 31.12.2023. Este păcat, repet, că s-a întârziat cu un an și suntem în contratimp deja cu acest proiect” ne-a declarat Dan Idolu, inițiatorul proiectului de extindere a terminalului plecări externe. În cazul în care lucrările nu vor fi terminate, banii vor trebui returnați de aeroport, iar suma, deloc neglijabilă, este profitului realizat de AIT în cel puțin 20 de ani de activitate, daca profitul ar rămâne la valoarea din ultimul an de dinainte de pandemie.

La fel de important pentru dezvoltarea aeroportului, spune comunicatul de presă trimis de AIT, este și proiectul de modernizare și extindere a suprafeței de mișcare, care include reabilitarea capitală a pistei de decolare / aterizare și care va permite utilizarea acesteia de către aeronave de mare capacitate, cu anvergura maximă a aripilor de 65 metri (ex: Boeing 777, Airbus 330, etc.), cu o greutate de totală de 360 tone și o încărcătură de până la 100 tone. Totodată va fi înlocuit actualul sistem de balizaj, va fi extinsă platforma de parcare a aeronavelor, precum și căile de rulare. Costurile estimate ale proiectului se ridică la 50.000.000 € (TVA inclus), dar deocamdata totul este doar un vis măreț al celor care conduc Aeroportul Timișoara, neexistând o platformă de finanțare de unde să atragă fonduri pentru modernizarea pistei.

Totodată au fost demarate procedurile preliminare pentru realizarea unui centru intermodal cargo, care va fi construit pe un teren cu suprafața de 34,85 ha și care se dorește a fi operațional în trimestrul IV din 2023. Proiectul are sprijinul Consiliului Județean Timiș și al Primăriei comunei Ghiroda. Centrul va avea în final 40.000 mp de hale, precum și între 50.000 – 160.000 mp de alte facilități. Trebuie notat însă că Aeroportul Timișoara avea încă de pe vremea fostului director, Dan Idolu, un plan de dublare a suprafeței actuale destinate mărfurilor cargo, plan abandonat de actuala conducere, care visează să trimită oi pe calea aerului în Orient.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.